Katowice z 5 mln zł na nowy węzeł przesiadkowy przy ul. Św. Jana!

Katowice, jedno z kluczowych miast aglomeracji śląskiej, właśnie otrzymało znaczne wsparcie finansowe z Unii Europejskiej na rozwój infrastruktury transportowej. Projekt „Mobilna Metropolia – Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł Św. Jana” uzyskał dofinansowanie w wysokości ponad 5 milionów złotych. Całkowity koszt inwestycji oszacowano na 7,5 miliona złotych, a jej zakończenie planowane jest na rok 2029. To kolejny krok ku nowoczesności w transporcie miejskim.

Przyszłość transportu w Katowicach

Projekt ten jest częścią szeroko zakrojonych działań modernizacyjnych w Katowicach. W 2023 roku rozpoczęła się przebudowa linii kolejowej E 65 między Będzinem a Katowicami Piotrowicami. Prace te prowadzone są przez PKP PLK S.A., a ich celem jest oddzielenie ruchu lokalnego od krajowego, co zwiększy dostępność kolei dla mieszkańców regionu.

W ramach tych działań powstanie nowy węzeł przesiadkowy pod wiaduktami przy ulicy Św. Jana. To miejsce stanie się kluczowym punktem przesiadkowym, umożliwiającym łatwe i szybkie zmiany środków transportu.

Planowane udogodnienia

Nowy węzeł przesiadkowy będzie pełnił rolę centralnego punktu komunikacyjnego w sercu Katowic. Projekt zakłada budowę dwóch zintegrowanych peronów tramwajowo-autobusowych po obu stronach torowiska oraz 12 stanowisk do parkowania rowerów z systemem Bike & Ride. Dodatkowo, powstanie nowa droga rowerowa łącząca ulice Wojewódzką i Dworcową.

Pod wiaduktami powstanie tunel, który umożliwi bezpośrednie dojście do peronów kolejowych stacji Katowice. Nowe wiadukty będą jednocześnie pełnić funkcję zadaszenia, co ochroni pasażerów przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Zastosowane zostanie również energooszczędne oświetlenie LED oraz kompleksowy monitoring wizyjny, a cała przestrzeń zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Dostosowanie układu drogowego

Aby sprostać nowym wymaganiom komunikacyjnym, układ drogowy w rejonie węzła zostanie odpowiednio dostosowany. Po przebudowie, tramwaje i autobusy będą korzystać z wydzielonych pasów ruchu, co usprawni ich przejazd. Pozostałe pojazdy będą mogły poruszać się jednym pasem w każdym kierunku.

W ramach inwestycji zostanie również zmodernizowana sygnalizacja świetlna oraz poprawione odwodnienie ulicy, co przyczyni się do lepszej obsługi zwiększonego ruchu pasażerskiego.

Realizacja i finansowanie inwestycji

Rozpoczęcie prac nad budową węzła jest uzależnione od postępów w modernizacji linii kolejowej prowadzonej przez PKP PLK. Zgodnie z planami, zakończenie projektu przewidziane jest na rok 2029. Odpowiedzialność za realizację przedsięwzięcia spoczywa na spółce Katowickie Inwestycje S.A., a środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

Strategia transportowa miasta

Budowa węzła przy ulicy Św. Jana jest częścią długoterminowej strategii transportowej Katowic. Miasto nieustannie pracuje nad rozwojem zintegrowanych połączeń komunikacyjnych, które mają na celu stworzenie spójnego, nowoczesnego i ekologicznego systemu transportu miejskiego. Inwestycja ta integruje różne formy transportu – kolejowego, tramwajowego, autobusowego i rowerowego – odpowiadając na potrzeby mieszkańców aglomeracji oraz realizując założenia zrównoważonego rozwoju.