Nowoczesne narzędzie do selekcji kadr administracyjnych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach

Październik 2025 roku przyniesie zakończenie ambitnego projektu, w którym nasza uczelnia uczestniczyła razem z kilkoma prestiżowymi partnerami. Współpraca z Centrum Badawczo-Szkoleniowym Dobre Kady, University of Central Lancashire oraz Greckim Instytutem Języka Migowego zaowocowała stworzeniem nowatorskiego narzędzia informatycznego. Celem tego projektu było usprawnienie procesu preselekcji kadr administracyjnych, co ma kluczowe znaczenie dla dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.

Zmiana ról i wyzwań administracyjnych w uczelniach

Rola uniwersytetów ewoluuje, co pociąga za sobą zmiany w funkcjonowaniu ich administracji. Na Śląsku działają 38 uczelni wyższych, a liczba zatrudnionych tam osób jest trudna do oszacowania. Specyfika kultury organizacyjnej tych instytucji podkreśla potrzebę dostosowania się do nowych wymogów rynku. Uniwersytety stają się bardziej odpowiedzialnymi społecznie centrami badawczo-dydaktycznymi, które muszą sprostać wyzwaniom czystej gospodarki i procesów transformacji. Wzrost znaczenia kompetencji cyfrowych oraz biegłości w językach obcych jest nieunikniony. Administracja uczelni musi teraz być innowacyjna, gotowa do absorpcji innowacji i efektywnego zarządzania zespołami międzykulturowymi.

Wypracowanie nowoczesnego modelu kompetencji

Kluczowym celem projektu było stworzenie modelu pracownika administracji, który będzie odpowiadał na nowe wyzwania. W tym celu zidentyfikowano i opisano kompetencje niezbędne w tej roli, korzystając z wiedzy ekspertów. Opracowano zestaw testów i sytuacji problemowych do oceny kompetencji kandydatów oraz pracowników. Ponadto przygotowano zaawansowane narzędzie informatyczne, które umożliwia kompleksową ocenę tych kompetencji.

Innowacyjne narzędzie informatyczne

Nowo opracowane rozwiązanie informatyczne łączy w sobie profile kompetencji opracowane na podstawie badań oraz narzędzia do ich oceny. Aplikacja zawiera matrycę, która pozwala na porównanie poziomu kompetencji danej osoby z ustalonym profilem, co umożliwia identyfikację mocnych i słabych stron kandydatów. Wyniki są prezentowane w formie graficznej, co ułatwia ich interpretację i identyfikację luk kompetencyjnych. Narzędzie to jest dostępne w otwartych zasobach na stronie Lidera, co pozwala na jego szerokie wykorzystanie.

Projekt ten stanowi odpowiedź na rosnące wyzwania współczesnych uczelni, które muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych i rozwijać swoje kadry administracyjne, aby sprostać nowym oczekiwaniom.