Na Śląsku trwa jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce – kompleksowa modernizacja węzła kolejowego w Katowicach. Projekt ten ma na celu nie tylko usprawnienie ruchu kolejowego, ale również poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych. Dzięki nowym rozwiązaniom Katowice mają szansę stać się kluczowym punktem na mapie kolejowej Europy. Obecnie prace postępują zgodnie z planem, a efekty są już widoczne.
Infrastruktura kolejowa w nowej odsłonie
W obrębie stacji Katowice, a także w kierunku Załęża i Brynowa, powstaje nowoczesny układ torowy, którego częścią są imponujące wiadukty. Łączna długość ośmiu nowych konstrukcji wynosi 435 metrów. Trzy z nich są już ukończone, natomiast kolejne są w trakcie budowy. Po zakończeniu prac, nowe wiadukty będą obsługiwać trasy prowadzące do Gliwic, Opola, Wrocławia, a także w kierunku Tychów, Bielska-Białej i granicy kraju. To znacząco usprawni przepływ ruchu zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych.
Zwiększenie przepustowości dzięki bezkolizyjnym rozwiązaniom
Wprowadzenie przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co znacząco zwiększy przepustowość stacji Katowice. Dzięki temu więcej pociągów będzie mogło kursować, skracając czas oczekiwania i redukując opóźnienia. Przedstawiciele PKP PLK zapowiadają, że pierwsze korzyści z tej inwestycji będą widoczne już w tym roku, kiedy nowe tory w kierunku Załęża zostaną oddane do użytku.
Zakrojona na szeroką skalę modernizacja
Skala przedsięwzięcia jest imponująca – na odcinku od Szopienic do Piotrowic powstaje aż 100 kilometrów nowych torów. To odległość porównywalna do trasy z Katowic do Ostrawy lub Opola. W szczytowym momencie nad projektem pracuje aż 1000 osób, wspieranych przez 540 maszyn budowlanych. Ten wysiłek ma na celu zakończenie remontu kolejowego z sukcesem.
Nowoczesne przystanki i perony
Przebudowa obejmuje także modernizację stacji Katowice Ligota, gdzie powstaje nowy układ torowy oraz perony z nowoczesną infrastrukturą. W centrum miasta budowany jest wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską. Pociągi w kierunku Załęża i Chorzowa skorzystają z nowo powstałej konstrukcji jeszcze w tym roku. Równocześnie trwają prace na sąsiednich odcinkach.
Peron nr 1 na stacji Katowice jest już dostępny dla podróżnych, oferując udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Budowane są również windy, które mają być uruchomione do listopada 2025 roku. Prace na peronie nr 2 zakończą się w pierwszym kwartale 2026 roku. Katowice zyskają nowe przystanki: Morawa, Uniwersytet, Akademia i Kokociniec.
Bezpieczeństwo na wyższym poziomie
Integralną częścią projektu jest budowa nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach. To rozwiązanie pozwoli na lepszą kontrolę nad ruchem pociągów na trasie od Sosnowca do Tychów, co zwiększy bezpieczeństwo podróży.
Terminy zakończenia prac
Całość inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice ma zostać ukończona do 2028 roku. Jednakże pierwsze elementy nowej infrastruktury będą sukcesywnie oddawane do użytku wcześniej, co pozwoli pasażerom cieszyć się jej korzyściami jeszcze przed zakończeniem całego projektu.