Katowice na torach przyszłości: nowoczesne wiadukty i tory zrewolucjonizują kolej w regionie

Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odbywa się obecnie jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w kraju. Przedsięwzięcie prowadzone przez Polskie Linie Kolejowe S.A. koncentruje się na modernizacji węzła kolejowego w Katowicach, na odcinku od Będzina do Katowic Piotrowic. Głównym celem tej inwestycji jest zwiększenie przepustowości i poprawa jakości transportu kolejowego. Projekt uzyskał wsparcie finansowe z unijnego programu CEF „Łącząc Europę”.

Nowe wiadukty i przebudowa torowisk

W rejonie stacji Katowice, w kierunku Załęża i Brynowa, powstaje nowoczesny układ torowy, który obejmie osiem wiaduktów o łącznej długości 435 metrów. Trzy z tych konstrukcji są już ukończone, a dwa kolejne są w trakcie montażu. Niektóre z wiaduktów osiągną długość 90 metrów, co pozwoli na obsługę zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Nowe trasy będą prowadzić do kluczowych miast, takich jak Gliwice, Opole, Wrocław oraz do granicy z Czechami.

Przebudowa torowisk umożliwi bezkolizyjne prowadzenie ruchu pociągów, co znacząco zwiększy liczbę połączeń. Planowane zakończenie prac przy wiaduktach to pierwsza połowa 2026 roku. Jednak już w najbliższym czasie pociągi będą mogły korzystać z nowego toru w kierunku Załęża, mijając budowane wiadukty.

Prace modernizacyjne przy ciągłym ruchu

Modernizacja odbywa się bez zakłócania ruchu kolejowego. Na placu budowy pracuje obecnie około 1000 osób oraz 540 maszyn. Projekt przewiduje powstanie 100 km nowych torów, w tym 321 rozjazdów. Znaczące prace mają miejsce na stacji Katowice Ligota, gdzie budowane są nowe perony oraz przejścia podziemne. W centrum Katowic trwa budowa wiaduktu nad ul. Mikołowską, a peron nr 1 na głównej stacji w Katowicach jest już dostępny dla pasażerów.

Inwestycje w nowe przystanki

W ramach rozbudowy infrastruktury pojawią się nowe przystanki: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec. Modernizacji ulegną również istniejące przystanki, takie jak Katowice Zawodzie czy Katowice Ligota. Dodatkowe udogodnienia obejmą nowe perony, windy oraz systemy dynamicznej informacji pasażerskiej dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Nowoczesne centrum sterowania

W sercu Katowic powstanie nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym, z którego dyżurni będą zarządzać linią od Sosnowca do Tychów. Projekt w Katowicach jest częścią szeroko zakrojonej modernizacji linii E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, o łącznej wartości około 7 miliardów złotych. Przewiduje się, że prace na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice zostaną zakończone do 2028 roku.