Katowice w ruchu: Gigantyczna modernizacja kolejowa nabiera tempa!

Katowice, jedno z najważniejszych miast południowej Polski, jest świadkiem spektakularnej transformacji swojego węzła kolejowego. Prace modernizacyjne mają na celu nie tylko unowocześnienie infrastruktury, ale także znaczne podniesienie komfortu podróżowania oraz zwiększenie przepustowości całego systemu kolejowego w regionie. Inwestycja ta jest kluczowa dla poprawy jakości życia mieszkańców oraz dla rozwoju gospodarczego całego województwa.

Przebudowa infrastruktury kolejowej

W ramach ambitnego projektu przebudowy, w Katowicach powstaje nowy układ torowy, który obejmuje budowę ośmiu wiaduktów. Te konstrukcje, o łącznej długości 435 metrów, różnią się długością od 30 do niemal 90 metrów i będą obsługiwać cztery tory prowadzące w kierunku Gliwic, Wrocławia, Opola, Tychów, Bielska-Białej i granicy z Czechami. Dzięki nowemu układowi torowemu pociągi będą mogły kursować bezkolizyjnie, co ułatwi zarządzanie ruchem i pozwoli na zwiększenie liczby połączeń.

Skala prac i zaangażowanie sił roboczych

Rozmach inwestycji jest imponujący. Na placu budowy pracuje obecnie około 1000 osób, wspieranych przez flotę 540 maszyn. Prace są prowadzone przy zachowaniu ruchu kolejowego, co dodatkowo podkreśla ich złożoność. W ramach projektu powstanie aż 100 kilometrów nowych torów oraz 321 rozjazdów, co znacząco poprawi funkcjonalność całego węzła.

Modernizacja stacji i przystanków

Nie tylko torowiska podlegają zmianom. Modernizacja obejmuje również stacje i przystanki kolejowe. Peron 1 został już zmodernizowany i udostępniony podróżnym, oferując udogodnienia takie jak schody ruchome, ławki oraz windy dla osób z niepełnosprawnościami. Kolejne perony oraz przejścia podziemne są w trakcie budowy, a zakończenie tych prac przewidziane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.

Nowe przystanki i ich znaczenie

Ważnym elementem projektu są również nowe przystanki kolejowe, takie jak Katowice Akademia i Katowice Uniwersytet. Te lokalizacje zwiększą dostępność komunikacyjną kluczowych obszarów miasta, co ma istotne znaczenie dla studentów i pracowników naukowych. W Zawodziu nowy tor w stronę Mysłowic oraz część peronu 2 są już gotowe, a pełna funkcjonalność zostanie osiągnięta jeszcze w bieżącym roku.

Strategiczne cele inwestycji

Głównym celem przedsięwzięcia jest rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Taki układ poprawi przepustowość linii kolejowych, usprawni ruch pociągów oraz umożliwi częstsze kursowanie składów. Dodatkowo, projekt przewiduje budowę 140 nowych obiektów inżynieryjnych oraz centrum sterowania ruchem, które będzie zarządzać linią od Sosnowca do Tychów.

Finansowanie i harmonogram realizacji

Katowicka modernizacja jest częścią szerszej inwestycji na linii E 65, obejmującej odcinki od Będzina do Piotrowic i dalej do Zebrzydowic. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 7 miliardów złotych, a znaczna część finansowania pochodzi z unijnego programu CEF „Łącząc Europę”. Finalizacja prac na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowana jest na rok 2028.