Przebudowa peronu nr 1 na dworcu kolejowym w Katowicach rozpoczęta

W katowickim węźle kolejowym zainaugurowano renowację peronu Pierwszego. Na początek przewidziano prace związane z demontażem obecnej infrastruktury.

Jest to element istotnego przedsięwzięcia, które objęło modernizację trasy kolejowej Bilsko-Białej, poprzez Będzin, Sosnowiec, Katowice, Tychy aż do Zebrzydowic na granicy polsko-czeskiej. Projekt zakłada rozbudowę infrastruktury torowej na terenie Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej, przewidując powiększenie liczby torów z dwóch do czterech. Planowane jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego oraz stworzenie Kolei Metropolitalnej.

Kontrakt zawarty pomiędzy Polskimi Liniami Kolejowymi (PLK) a konsorcjum Torpol-Intop, podpisany na początku kwietnia bieżącego roku za sumę 4,184 mld zł brutto (co stanowi około 3,4 mld zł netto), obejmuje szereg działań. Do tych należy rozbudowa trasy Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, modernizacja głównego dworca w Katowicach, naprawy kilku istniejących przystanków oraz realizacja trzech nowych.

Zgodnie z harmonogramem ustalonym pomiędzy PLK i samorządem Katowic, od 9 września są sukcesywnie zamykane na czas prac remontowych kolejne wiadukty kolejowe w mieście. Dotyczy to 14 obiektów. Mimo wprowadzenia już części zmian do rozkładu jazdy, prace nie objęły do tej pory fizycznie samego dworca w Katowicach, który jest w użyciu w aktualnym kształcie od roku 2012.

Według informacji prasowej PLK, prace modernizacyjne na stacji Katowice rozpoczynają się od peronu numer jeden. Na początek zaplanowano demontaż ścianek peronowych i nawierzchni. Następnie rozpocznie się budowa nowego, dłuższego peronu.