Wiadukt kolejowy w Katowicach: przesunięcie terminu zakończenia rozbiórki i otwarcia przejścia dla pieszych

Rozbiórka wiaduktu kolejowego, znajdującego się nad ulicą Kłodnicką w Katowicach, przechodzi przez znaczne opóźnienie – taką wiadomość przekazały w środę Polskie Linie Kolejowe PKP. Z powodu konieczności zastosowania praktyk konserwatorskich, proces ten jest realizowany manualnie, co skutkuje przesunięciem planowanego czasu ukończenia i udostępnienia przejścia dla pieszych pod wiaduktem na dzień 7 lutego bieżącego roku.

Cała sytuacja dotyczy fragmentu generalnej przebudowy, nazywanej katowickim węzłem kolejowym, która rozpoczęła się we wrześniu tego roku. W jej ramach PKP Polskie Linie Kolejowe do tej pory zamknęły szereg, a dokładnie sześć, wiaduktów kolejowych w Katowicach. Wśród nich znalazł się również obiekt zlokalizowany nad ul. Kłodnicką, zamknięty dnia 30 września, który znajduje się nieopodal drugiego co do wielkości dworca kolejowego w Katowicach, położonego w dzielnicy Ligota.

Po tym wydarzeniu, ruch samochodowy skierowano na alternatywny wiadukt przy ul. Ligockiej. Z kolei piesi mogą korzystać z przejść nad torami na ul. Ligockiej oraz z podziemnych przejść łączących ulice Gdańską i Zadole. Zgodnie z pierwotnymi planami PKP PLK, po sześciu tygodniach pracy rozbiórkowej, mieszkańcy mieli możliwość ponownego przemieszczania się pod wiaduktem na ul. Kłodnicką, korzystając z wyznaczonego przejścia przez plac budowy.

Jednakże, jak poinformowała w środę Katarzyna Głowacka, reprezentująca zespół prasowy PKP PLK, ze względu na potrzebę ochrony konserwatorskiej obiektu, proces demontażu obiektu jest realizowany ręcznie. Decyzję tę podjęto zgodnie z dyrektywami Miejskiego Konserwatora Zabytków w Katowicach, który zarządził, iż kamień uzyskany podczas prac rozbiórkowych zostanie przekazany Miastu Katowice do ponownego użycia.