Katowice, będące jednym z najważniejszych centrów kolejowych w Polsce, przechodzi obecnie znaczące transformacje infrastrukturalne. W ramach inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, przy wsparciu unijnym z programu CEF „Łącząc Europę”, budowane są nowe wiadukty, które mają na celu usprawnienie ruchu kolejowego oraz zwiększenie przepustowości kluczowego węzła.
Nowe wiadukty i układ torowy
Na terenie stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje nowy układ torowy złożony z ośmiu wiaduktów, które razem mierzą 435 metrów. Trzy z nich są już gotowe, prace nad dwoma kolejnymi są w toku, a ostatnie trzy konstrukcje są na etapie budowy podpór. Nowe wiadukty umożliwią przejazd czterema torami, z dodatkową trasą na poziomie gruntu, co pozwoli na obsługę zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych.
Postępy prac i harmonogram
Planowane zakończenie budowy wszystkich obiektów przypada na pierwszą połowę 2026 roku. Udostępnienie nowych tras do ruchu będzie odbywać się stopniowo, a jeszcze w tym roku pociągi będą mogły korzystać z nowego toru w kierunku Załęża. Projekt obejmuje również intensywne prace na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, gdzie działania są prowadzone przy utrzymaniu bieżącego ruchu kolejowego.
Rozbudowa infrastruktury kolejowej
Na odcinku Szopienice – Piotrowice powstaje łącznie 100 km nowych torów, które mogłyby połączyć Katowice z Ostrawą lub Opolem. W Katowicach Ligocie trwa budowa nowego układu torowego z dodatkowymi peronami oraz wiaduktu nad ulicą Kłodnicką. Z kolei na odcinku Ligota – Katowice powstaje układ czterotorowy wraz z przystankiem Katowice ASP.
Modernizacja centrum Katowic
W sercu miasta przebudowywany jest peron nr 1 na stacji Katowice, który zyskał nowoczesne udogodnienia dla podróżnych, takie jak platforma przyschodowa i schody ruchome. Na innych peronach prace potrwają do pierwszego kwartału 2026 roku. Równocześnie budowany jest wiadukt kolejowy nad ulicą Mikołowską, a nowe tory umożliwią bezkolizyjny ruch pociągów w kierunku Załęża i Chorzowa.
Nowe przystanki i rozbudowa stacji
W ramach projektu powstają nowe przystanki kolejowe: Katowice Akademia, Katowice Uniwersytet, Katowice Morawa oraz Katowice Kokociniec. Modernizacja obejmuje także stacje Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Do końca roku planowane jest zakończenie prac na stacji Zawodzie.
Zaawansowane technologie i przyszłość transportu
Kluczowym elementem inwestycji jest budowa nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach, które będzie zarządzać ruchem pociągów od Sosnowca do Tychów. Cały projekt, będący częścią większej modernizacji linii E 65, ma wartość około 7 miliardów złotych, z dofinansowaniem unijnym. Zakończenie prac na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest na 2028 rok.