Koleje Śląskie wchodzą w nową erę: Rozbudowa bazy i nowe pociągi na horyzoncie

Na ulicy Raciborskiej w Katowicach powstaje nowoczesna hala, która stanie się kluczowym elementem dla Kolei Śląskich. Przewoźnik ten, z myślą o przyszłych dostawach nowych pociągów, stawia na rozwój i uniezależnienie swojej infrastruktury.

Ostatnio Koleje Śląskie otrzymały nowe jednostki Impuls 2 dzięki współpracy z firmą Newag. Już pięć z nich zasiliło flotę, a jeszcze w tym roku spodziewane jest przybycie sześciu kolejnych pociągów. Całe zamówienie obejmuje jednak znacznie większą liczbę nowych składów, co stanowi tylko część szeroko zakrojonego planu przewozowego dla Śląska.

Nowe pociągi do 2027 roku

Plan dostaw obejmuje nie tylko rok bieżący, ale także kilka nadchodzących lat. Do połowy 2027 roku Koleje Śląskie wzbogacą się o 31 nowych pociągów, co oznacza znaczące zwiększenie ich floty. Prezes Krzysztof Klimosz podkreśla, że to krok milowy dla firmy, który otwiera nowy rozdział w jej historii.

Inwestycje w infrastrukturę

Aby sprostać rosnącym wymaganiom związanym z taborową ekspansją, Koleje Śląskie intensywnie rozwijają swoją infrastrukturę. Od momentu przejęcia dawnej bazy Przewozów Regionalnych przy ul. Raciborskiej, planowano jej modernizację. Celem jest stworzenie samowystarczalnego zaplecza serwisowego, co ma kluczowe znaczenie w kontekście liberalizacji rynku kolejowego.

Prace budowlane na Raciborskiej obejmują obecnie konstrukcję głównej hali oraz fundamenty pod urządzenia techniczne. Dodatkowo, trwają prace nad montażem belki podsuwnicowej oraz zewnętrznymi instalacjami sanitarnymi i deszczowymi.

Znaczenie inwestycji

Realizacja tej inwestycji przyniesie liczne korzyści. Zwiększy się liczba napraw i przeglądów możliwych do wykonania na miejscu, co zmniejszy potrzebę korzystania z zewnętrznych serwisów. Wprowadzenie reprofilacji kół na miejscu pozwoli na oszczędności i sprawniejsze serwisowanie składów, co przełoży się na ich dłuższy czas eksploatacji na torach.

Rozbudowa infrastruktury obejmie także powiększenie hali o 4 tys. m kw. oraz przebudowę torowisk i trakcji. Dodatkowo, inwestycja przewiduje dostawę nowoczesnej tokarki podtorowej, całoroczną myjnię oraz nowe zaplecze dla pracowników. Wszystko to realizowane jest w formule „zaprojektuj i wybuduj” przez firmę Budimex.

Obecnie Koleje Śląskie dysponują 60 pociągami, które stacjonują na torach odstawczych i stacjach zwrotnych. Po ukończeniu dostaw od Newagu ich liczba wzrośnie do 85. Całkowity koszt projektu wynosi 48 mln zł, z czego część pokryta jest z unijnego dofinansowania. Prace potrwają do końca lutego 2026 roku.