Po długim okresie wyczekiwania, mieszkańcy południowych dzielnic Katowic wkrótce będą mogli korzystać z nowych przystanków kolejowych. Linia 142, która przebiega przez Podlesie, Murcki, Kostuchnę i Ochojec, ma w końcu zawitać w rozkładzie jazdy. Jednak nie wszystko wygląda tak różowo, jak można by się było spodziewać.
Nowa infrastruktura wciąż nieużywana
Choć przystanki w Ochojcu, Murckach, Kostuchnie i Podlesiu zostały ukończone dwa lata temu w ramach rządowego programu przystankowego za sumę około 9 milionów złotych, to do tej pory pozostają nieużywane. Mimo że linia kolejowa nr 142 została zrewitalizowana, pociągi nie zatrzymywały się na tych przystankach. Teraz, po długim oczekiwaniu, ma to się zmienić, ale entuzjazm mieszkańców jest umiarkowany.
Warto zauważyć, że mimo braku ruchu pasażerskiego, przystanki są regularnie utrzymywane i oświetlone. Jednak brak rzeczywistego wykorzystania tej infrastruktury pozostaje problemem.
Krótkotrwałe rozwiązanie
Pod koniec października wprowadzona zostanie nowa korekta rozkładu jazdy. Pociągi Kolei Śląskich zaczną zatrzymywać się na nowych przystankach, lecz tylko na ograniczony czas. Zmiany te wynikają raczej z konieczności niż chęci poprawy dostępu dla mieszkańców południowych dzielnic. Z powodu przebudowy głównej linii kolejowej 139, wybrane kursy będą kierowane objazdową trasą przez linię 142. Nowy rozkład będzie obowiązywał jedynie od 26 października do 26 listopada.
Problematyczny rozkład jazdy
Projektowany rozkład jazdy, który ma wejść w życie od 26 października, budzi pewne kontrowersje. Pierwsze kursy do Katowic mają odbywać się dopiero po godzinie 10:00, co oznacza, że mieszkańcy będą musieli uzbroić się w cierpliwość, jeśli chcą dojechać do pracy czy szkoły na czas.
Pierwszy pociąg z Tychów do Katowic przez nowe przystanki wyruszy o 10:21 i dotrze do celu o 10:53. Czas przejazdu wynosi około 32 minut, choć niektóre kursy mogą być szybsze lub dłuższe. Trasa przez linię 142 wydłuża podróż o około 10 minut w porównaniu do bezpośredniego połączenia.
Obecne kursy na linii Tychy – Katowice
- 10:21 – 10:53 (S5 Żywiec – Katowice)
- 11:52 – 12:24 (S6 Wisła Głębce – Katowice)
- 13:36 – 14:13 (S6 Wisła Głębce – Katowice)
- 14:14 – 14:45 (S4 Tychy Lodowisko – Katowice)
- 15:06 – 15:35 (S5 Zwardoń – Katowice)
- 16:28 – 16:59 (S5 Żywiec – Katowice)
- 16:58 – 17:34 (S5 Zwardoń – Katowice)
- 18:00 – 18:34 (S6 Wisła Głębce – Katowice)
- 18:13 – 18:47 (S5 Żywiec – Katowice)
- 19:47 – 20:18 (S5 Żywiec – Katowice)
- 20:29 – 20:59 (S4 Tychy Lodowisko – Katowice)
- 20:46 – 21:18 (S4 Tychy Lodowisko – Katowice)
- 23:19 – 23:49 (S5 Żywiec – Katowice)
Kursy powrotne z Katowic do Tychów
Kursów powrotnych z Katowic do Tychów jest nieco więcej, a czas przejazdu jest zbliżony do podróży w przeciwnym kierunku. Najszybsze połączenie trwa 28 minut, ale są i takie, które pokonują tę trasę w 46 minut.
- 4:25 – 4:53 (S4 Katowice – Tychy Lodowisko)
- 4:46 – 5:16 (S4 Katowice – Tychy Lodowisko)
- 6:44 – 7:16 (S4 Katowice – Tychy Lodowisko)
- 7:10 – 7:41 (S5 Katowice – Zwardoń)
- 7:41 – 8:16 (S4 Katowice – Tychy Lodowisko)
- 7:59 – 8:45 (S6 Katowice – Wisła Głębce)
- 9:45 – 10:16 (S4 Katowice – Tychy Lodowisko)
- 12:47 – 13:16 (S4 Katowice – Tychy Lodowisko)
- 12:54 – 13:25 (S5 Katowice – Żywiec)
- 15:43 – 16:13 (S4 Katowice – Tychy Lodowisko)
- 15:48 – 16:20 (S4 Katowice – Tychy Lodowisko)
- 18:49 – 19:22 (S4 Katowice – Tychy Lodowisko)
Pasażerowie powinni być przygotowani na potencjalne zmiany w rozkładzie jazdy, które mogą jeszcze nastąpić przed jego ostatecznym zatwierdzeniem. Obecny rozkład może budzić zastrzeżenia, zwłaszcza ze względu na brak porannych połączeń do Katowic.
Koleje Śląskie zostały zapytane o przyczyny braku kursów w godzinach porannego szczytu. Odpowiedź na to pytanie jest wciąż oczekiwana.