Awaria na stacji Katowice Ligota: Ruch pociągów przywrócony po trudnych godzinach chaosu

We wtorek przed południem doszło do awarii systemu sterowania ruchem na stacji Katowice Ligota, co spowodowało poważne zakłócenia w kursowaniu pociągów. Zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicy musieli zmierzyć się z problemami komunikacyjnymi w regionie.

Przywracanie ruchu i wprowadzanie rozwiązań tymczasowych

Awarie tego typu są zawsze wyzwaniem, ale już około godziny 15 udało się częściowo przywrócić ruch kolejowy, umożliwiając przejazd pociągów od strony Katowic w kierunku południowym. Początkowo działał tylko tor nr 1, co pozwoliło na stopniowe uruchamianie połączeń.

Dalsze kroki w naprawie

Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK poinformowała, że kolejnym etapem było przywrócenie funkcjonalności toru nr 3 z możliwością krzyżowania pociągów. Chociaż nie wszystkie problemy zostały rozwiązane, prace naprawcze trwały jeszcze po godzinie 21.

Wsparcie dla pasażerów

W odpowiedzi na utrudnienia, przewoźnicy uruchomili komunikację zastępczą, a także umożliwili wzajemne uznawanie biletów. Ponadto, bilety kolejowe były honorowane w środkach komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego, co pomogło złagodzić skutki awarii dla podróżnych.

Znaczenie stacji Katowice Ligota

Stacja Katowice Ligota jest kluczowym punktem w sieci kolejowej województwa śląskiego. Kursują tamtędy pociągi na południe, m.in. do Tychów, Bielska-Białej i Rybnika. Awaria w tym miejscu wpływa na ruch nie tylko lokalny, ale także międzynarodowy, gdyż linia prowadzi m.in. do granicy w Chałupkach.

Planowane inwestycje i ich znaczenie dla regionu

Przebudowa stacji Katowice Ligota to część większego projektu modernizacji połączeń kolejowych w regionie. Zakłada się rozbudowę infrastruktury do czterech torów, co ma na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i stworzenie Kolei Metropolitalnej. Projekt ten jest kluczowy dla poprawy jakości transportu w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Największy kontrakt w historii PKP PLK

W kwietniu 2024 roku podpisano największy kontrakt dotyczący rozbudowy linii kolejowych. Konsorcjum Torpol-Intop otrzymało zlecenie warte ponad 4 miliardy złotych. Obejmuje ono nie tylko przebudowę stacji i linii, ale także remonty przystanków oraz infrastrukturę inżynieryjną.

Perspektywy realizacji inwestycji

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2028 rok. Do tego czasu pasażerowie muszą liczyć się z różnorodnymi ograniczeniami w ruchu kolejowym oraz drogowym. Modernizacja ma przynieść korzyści w postaci bardziej efektywnej i niezawodnej komunikacji w regionie.