Tramwaje Śląskie wreszcie zmodernizują „odcinek wstydu” w Katowicach!

Remont torów tramwajowych w Katowicach to temat, który od dawna budzi emocje wśród mieszkańców i pasażerów. Odcinek między zajezdnią w Zawodziu a zakładem Baterpol, biegnący ulicami 1 Maja i Obrońców Westerplatte, doczekał się wreszcie planowanej modernizacji. Ten fragment trasy jest źródłem licznych problemów – hałas i wibracje odczuwalne są nie tylko dla pasażerów, ale i dla okolicznych mieszkańców.

Dlaczego remont jest konieczny?

Przez lata pasażerowie tramwajów na granicy katowickich dzielnic Szopienice i Zawodzie musieli zmagać się z niewygodami podróży. Stan techniczny torowiska pogarszał się, co skutkowało wzrostem hałasu i wibracji. Infrastruktura była w takim stanie, że przejazd przypominał jazdę po torze przeszkód. W związku z tym, odnowa tej linii stała się priorytetem dla Tramwajów Śląskich.

Plan inwestycji i unijne wsparcie

Decyzja o modernizacji zapadła po tym, jak unijne fundusze, pierwotnie przeznaczone na inną inwestycję, zostały przekierowane na pilniejsze potrzeby. Dzięki temu, do końca 2020 roku, Tramwaje Śląskie mogły rozpocząć przygotowania do remontu czterech kluczowych odcinków infrastruktury tramwajowej w mieście. Wśród nich znalazł się właśnie odcinek wzdłuż ulic 1 Maja i Obrońców Westerplatte.

Zakres prac i ich wpływ na miasto

Modernizacja obejmie przebudowę torowiska o długości 1200 metrów, co pozwoli na położenie około 2391 metrów toru pojedynczego. Zmiany dotyczyć będą również dróg oraz przejść dla pieszych. Ulica Obrońców Westerplatte zostanie zwężona z 9 do 7 metrów, a następnie zyska nową nawierzchnię. Prace obejmą także odnowienie peronów przystankowych w kluczowych lokalizacjach, takich jak Zawodzie Zajezdnia, Szopienice Roździeńska i Szopienice Wodociągi.

Postępy i oczekiwany harmonogram

Etap projektowania, realizowany przez firmę Sweco, został zakończony, a obecnie Tramwaje Śląskie poszukują wykonawcy robót budowlanych. Prace obejmą także modernizację sieci trakcyjnej oraz przebudowę węzła zajezdni w Zawodziu. W ramach inwestycji zaplanowano wymianę szlabanów i ułożenie 250 metrów toru pojedynczego.

Perspektywy na przyszłość

Otwarcie ofert w przetargu przewidziano na 29 września. Po podpisaniu umowy, prace powinny zakończyć się w ciągu 16 miesięcy, co oznacza, że nowa linia tramwajowa mogłaby ruszyć na początku 2027 roku. Ta inwestycja ma szansę znacząco poprawić komfort podróży i jakość życia mieszkańców, przyczyniając się do lepszego funkcjonowania komunikacji miejskiej w Katowicach.