Uroczyste otwarcie budowy multimodalnego węzła przeładunkowego na Katowice Airport

Dnia 16 września 2024 roku, poniedziałkowy poranek na Katowice Airport nabrał szczególnego charakteru, kiedy to miało miejsce uroczyste rozpoczęcie prac związanych z budową multimodalnego węzła przeładunkowego dla różnego rodzaju towarów oraz paliw. Kluczowym elementem inwestycji jest bocznica kolejowa. Projekt ten jest realizowany dzięki finansowemu wsparciu ze strony Unii Europejskiej, pochodzącemu z funduszy Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na lata 2021-2027, a konkretnie z programu Military Mobility.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA podjęło się realizacji projektu, podpisując umowę o dofinansowanie z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Zgodnie z zawartym porozumieniem, maksymalna kwota wsparcia unijnego wynosi 10,09 mln euro.

Za wykonanie całej inwestycji odpowiada konsorcjum dwóch firm – Mostostal Kraków SA i Budimex SA, które muszą pokryć koszt całego przedsięwzięcia wynoszący 117,3 mln zł netto. W oparciu o podpisaną umowę, na południowo-wschodnim obszarze katowickiego lotniska, zostanie wybudowany kolejowy ciąg komunikacyjny, łączący Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową. Połączenie to będzie realizowane za pomocą linii kolejowej nr 182, biegnącej między Tarnowskimi Górami a Zawierciem.

Centrum całej inwestycji stanowi kompleks stanowisk rozładunkowych składający się z trzech torów odstawczych o imponującej długości – 300 metrów każdy. Te specjalne tory będą wykorzystywane do przeładunku różnego rodzaju towarów i paliw. Obok nich znajdować się będą cztery zbiorniki na paliwo o pojedynczej pojemności 1000 m3 oraz specjalne stanowiska służące do rozładunku autocystern. Ponadto, na terenie inwestycji przewidziano rampę umożliwiającą wyładunek kontenerów i sprzętu wojskowego. Na terenie strefy zastrzeżonej katowickiego lotniska powstanie także infrastruktura potrzebna do obsługi cystern lotniskowych.