Minister Andrzej Adamczyk, kierujący resortem infrastruktury, dał zielone światło dla Programów inwestycji, które otwierają drogę do rozpoczęcia prac przygotowawczych związanych z planowaną rozbudową fragmentu autostrady A4, łączącego Kraków i Katowice. Przewidziane inwestycje obejmują budowę trzeciego i czwartego pasa ruchu na odcinkach między węzłami Murckowska a Byczyna oraz Byczyna a Balice I, co sumarycznie daje długość 60 kilometrów.
Jak podkreślił minister Adamczyk, dzięki tej decyzji, możemy rozpocząć proces, który przyczyni się do rozbudowy kluczowego odcinka autostrady A4. Koncesja na zarządzanie tą trasą wygasa w roku 2027 i jest to punkt odniesienia dla prac związanych z rozbudową – chcemy być gotowi na ten moment. Decyzja ministra zapowiada możliwość rozpoczęcia prac terenowych za kilka lat.
Od 1997 roku odcinek autostrady A4 między Krakowem a Katowicami jest zarządzany przez firmę Stalexport Autostrada Małopolska na podstawie umowy koncesyjnej. Umowa ta jest ważna do roku 2027, po czym Skarb Państwa przejmie kontrolę nad tym odcinkiem. Przyszłość przynosi prognozy wzrostu natężenia ruchu, który może osiągnąć wartość nawet 70 tysięcy pojazdów dziennie, co czyni niezbędną rozbudowę omawianego odcinka A4, aby sprostać większemu zapotrzebowaniu na przepustowość i funkcjonalność tej trasy.